Den digitala utvecklingen inom tillverkningsindustrin går framåt med stormsteg. De företag som ännu inte har påbörjat sin digitaliseringsresa får svårt att hänga med i framtiden. Men genom att följa 5 konkreta steg kan ditt företag snart vara i gång med att hitta nya affärer.

Se hur andra har gjort. Bli inspirerad. Och, framför allt, våga testa. Svårare än så behöver det inte vara för att hitta nya tjänster att erbjuda sina kunder. Allt tack vare den data som samlas in genom uppkopplade produkter.

– Det finns stora möjligheterna att skapa värde och nya tjänster genom datainsamling. Jag är säker på att svenska företag kan mer än de tror – det gäller bara att våga misslyckas. Utvecklingen går framå i en rasande fart och därför måste man testa för att överhuvudtaget kunna hänga med, säger Magnus Mörstam, som är ansvarig för Subcontractor TechArena på Elmia Subcontractor i november.

Tjänsten Toolmind som visas på Subcontractor TechArena är ett tydligt exempel där insamlad data har skapat nya möjligheter. Det är gasfjädertillverkaren Strömsholmen som har utvecklat tjänsten tillsammans med en molnlösning från CombiQ. Med Toolmind kan Strömsholmen kommunicera digitalt med sina produkter även efter att de är sålda vilket i sin tur innebär nya värden för kunden.

– Det är främst insamlad data som skapar nya affärer. Tidigare när företag sålde sin produkt, tappade de samtidigt kontakten med produkten och kunden. Men kopplar man upp produkten får man ny information som möjliggör helt nya tjänster och en kontinuerlig kontakt med kunderna, säger Magnus Mörstam.

En teknik som definitivt är på frammarsch är geometrioptimering och möjligheten att få fram lättare detaljer med längre livslängd. Något som

öppnar för mer hållbara och resurseffektiva produkter. På Subcontractor TechArena presenteras mjukvaran CogniCad som automatiskt genererar en optimalt utformad 3D-geometri för den specifika uppgift som detaljen ska utföra.

– Möjligheter för små och medelstora företag att börja jobba med den digitala tekniken är stora och på Subcontractor TechArena vi vill visa hur resan har sett ut för andra företag – då blir det lättare att själv våga ta sig an tekniken, säger Magnus Mörstam.

Steg för steg – så skapar du affärer av insamlad data

1. Förankra dina idéer och tankar hos ledningen.

2. Gör en nulägesanalys för att förstå var ni befinner er på den digitala resan.

3. Ta reda på vilka möjligheter som finns – till exempel genom att besöka Subcontractor TechArena.

4. Skissa upp en målbild och försök att identifiera vilka utmaningar som kan tänkas uppstå – prioritera vilka aktiviteter som ska genomföras.

5. Skapa en handlingsplan.

Källa: Digitala stambanan och Magnus Mörstam.

Subcontractor TechArena är en ny satsning från Elmia Subcontractor där den digitala teknikens möjligheter och smarta lösningar för tillverkningsindustrin presenteras genom innovativa case från svenska företag.

Möjligheterna visualiseras på flera nivåer – från att effektivisera processer och skapa mervärde för kunden till nya affärsmodeller. Förhoppningen är att du som besökare ska komma hem full av inspiration och med nya idéer för att själv kunna paåbörja en digital resa.

Subcontractor TechArena ligger naturligt i anslutning till inspirationsarenan InnoDex – Innovation & Technical Design Expo som är platsen för industrins alla produktutvecklare, konstruktörer och designer. Här visas nya material, innovativa tekniker och kreativa processer.

Registrera dig på Elmia Subcontractor i Jönköping 9-12 november 2021.