Industriellt underhåll har aldrig varit hetare än nu.
Det visar uppslutningen bakom årets Underhållsmässa som åter ökade kraftigt, både på besökar- och utställarsidan.
– Vi har ställt ut många gånger på Underhåll – det här var utan tvekan den bästa vi varit med på, säger Patrik Pettersson, försäljningschef på Schaeffler Sverige.
 
11 973 besök noterades på Underhållsmässan 2018 på Svenska Mässan, som avslutades i fredags. Det innebär en ökning med +10% mot föregående mässa 2016 (10 876 besök) och med +31% jämfört med mässan 2014 (9 153 besök).
Trenden är lika stark på utställarsidan: årets mässa samlade 334 utställande företag mot 273 utställare 2016 och 238 utställare 2014.
Även sett till nettoytan har mässan ökat kraftigt: i år täcktes 8 950 kvadratmeter av montrar, mot 7 700 kvm 2016 och 7 586 kvm 2014.

Anna Jarnö är affärsansvarig för Underhållsmässan:
– De starka siffrorna visar det ökade medvetandet för underhållets alltmer centrala betydelse för produktionen, säger hon.
– I den generationsväxling svensk industri är mitt uppe i har smart, dataanlyserat underhåll blivit en nyckelfråga. Från mässans sida har vi, i nära samarbete med branschen, lyckats fånga och stödja den utvecklingen.

På årets mässa presenterades bland annat ett helt nytt område, Digital Solutions Area, ihop med Chalmers och Smarta Fabriken.
– Vi har också lyckats få en ny bredd på mässan t ex genom initiativ som Maintenance Summit, ett välbesökt tvådagarsseminarium för beslutsfattare, och genom en nätverksträff för tjejer inom industrin.
– Detsamma gäller nya samarbeten inom skydd och säkerhet, där vi jobbat ihop med IF Metall och NSA och bl a skapat ett mycket uppskattat heldagsseminarium för skyddsombud.

Seminariesatsningen var, totalt sett, större än någonsin på årets mässa. Programpunkterna avlöste varandra från två scener på mässgolvet.
– Intresset var enormt för de aktuella och branschinriktade ämnen som togs upp. Det var ofta fullsatt, konstaterar Anna Jarnö.