När Subcontractor Connect arrangerades förra gången träffades upp mot 100 leverantörer, 50 inköpare och totalt 190 deltagare från 28 länder. Matchmakingen sker både fysiskt och digitalt. En flexibel kombination som uppskattas av såväl leverantörer som inköpare. En av alla deltagare var Fredrik Larsson, inköpschef på Koenigsegg, som hade tio inbokade möten på en dag. 

– Som inköpare är det skönt att få allting serverat i stället för att själv behöva leta efter leverantörer. Vi var på matchmakingen en dag och andra dagen gick vi på mässan för att egentligen leta efter allt som kan finnas i en bil, säger han. 

Bra organiserat, proffsigt, trevlig miljö och ombonat är omdömen som Fredrik Larsson ger Subcontractor Connect. Men det är ju samtidigt affärerna som står i fokus och även där ger han tummen upp. Framför allt att mötena är snabba och effektiva. 

– Man får 30 minuter på sig och sedan är det slut. Det som man inte får sagt på 30 minuter, får man heller inte sagt på en timme. Vi har hittat fem intressanta leverantörer, om det så bara skulle bli affär med en av dem om ett år, är vi mer än nöjda, säger han. 

Det är Enterprise Europe Network som arrangerar Subcontractor Connect tillsammans med Elmia Subcontractor. Den lyckade satsningen på både digitala och fysiska möten gav vid förra genomförandet fler möjligheter än någonsin att hitta nya affärspartners.

– Vi har fått ett väldigt positivt bemötande och det ligger ju i tiden att kunna kombinera det fysiska med det digitala. Deltagarna uppskattar flexibiliteten och vi kan även se att vår digitala plattform nästan blir som en mötesplats där deltagarna interagerar med varandra, säger Therése Carlbrant från Enterprise Europe Network. 

De flesta av deltagarna var från Sverige men i stort sett hela Europa var representerat, plus ett par globala länder. Från vårt östra grannland Finland var fem deltagare anmälda varav Turkka Laakkio, delägare av No Limits, var en av dem. 

No Limits är ett samriskföretag som ägs av de båda företagen RCPSW och Defour. 

– Det var första gången någonsin som vi marknadsförde det här varumärken och därför ville vi knyta många nya kontakter. I Finland känner vi redan alla och genom att både ställa ut på Elmia Subcontractor och vara med på Subcontractor Connect hoppas vi kunna komma in på den svenska marknaden, säger han.