Förra veckan avslutades mässorna Nordic Property Expo och Nordic Architecture Fair, som gick tillsammans på Svenska Mässan i Göteborg. Drygt 2 200 besökare och ett hundratal utställare fick tillfälle att nätverka och göra affärer under mässan som även bjöd på välbesökta seminarier och scenframträdanden.
– Bygg- fastighets- och arkitekturbranschen har fått en mötesplats där det ges stort utrymme till branschöverskridande diskussioner, något som uppskattades av årets besökare och som är viktigt för en ökad förståelse mellan de olika aktörerna i branschen, summerade affärsansvarig Anki Fagerström årets mässor.
Scenerna, som var öppna för alla mässbesökare, var välbesökta och bjöd på kunskap om allt från träbyggnad till infrastrukturprojekt och hållbara investeringar.
– Fördelen med mässan är att den inte är så stor, man hinner med att prata med besökare och även gå runt själv och träffa andra utställare, säger utställaren Lars Broström från Södra.
Mötesplatsen har ett format som gynnar nätverkande och mingel och skiljer sig från en mer traditionell mässa genom att vara just lite mindre och lugnare. Och det har visat sig vara ett lyckat koncept – samarbeten och affärer har inte bara gjorts mellan utställare och besökare utan även mellan de olika företagen som var på plats för att ställa ut.
– Det är en behaglig stämning här. Lagom med folk och intressanta föreläsningar, säger besökaren Sofie Jönsson, arkitekt på Tyréns.
I år var första gången som Nordic Property Expo och Nordic Architecture Fair gick tillsammans. Mässan besöktes av representanter från olika kommuner, fastighetsbolag, arkitektkontor, byggbolag och andra aktörer på marknaden. Även flera internationella aktörer fanns på plats, vilket bidrog till att ge en internationell utblick.
– Till vårt nästa arrangemang har vi redan tankar på att satsa ännu mer på den nätverkande delen och på att bjuda besökarna på ännu mer kunskap. De som besökte oss i år var aktörer som på olika sätt är med och bygger vårt samhälle. Besökarna ställer krav på oss att kunna förmedla ny och inspirerande kunskap, vilket vi kommer att satsa mycket på även framöver, säger Anki Fagerström.
Fler röster från mässan:
”Vi har haft väldigt bra samtal med många olika slags besökare – arkitekter, projektledare, fastighetsägare med flera”
Johan Cederberg, Woodify
”Vi är mycket nöjda med mässan. Vi har fått chansen att visa våra produkter för både gamla och nya kunder.”
Daniel Kjellson, H-Fönstret i Lysekil
”Vi är här för att sprida budskap och skapa opinion för vår sak. Vi är mycket nöjda med vårt scenprogram som var välbesökt.”
Marcus Staxäng, Tanums kommun, företrädare för Bohusbanan
”En affär här kan vara värd så mycket mer än på andra mässor. Och även nya partnerskap är intressant för oss.”
Jessica Hansson, Jonas Stenberg & Ida Axelsson, IKEA
Skvader Media – Photographers: Johanna Herbst & Rickard Olausson