Över stora delar i Sverige och Europa pågår nu den stora mässdöden.

Mässarrangörer och utställare måste ställa om och hitta nya sätt för att fortsätta skapa affärer och utveckla branscher. ElektronikEXPO genomförde sin första digitala elektronikmässa 27 maj som var den första digitala mässan om elektronik i Sverige. Mässan fick 200st besökare, hade mellan 16st till 30st åhörare på varje seminarium och utställare som lyckades få till intressanta kontakter att följa upp säger Anders Sjöberg, Mässansvarig.

En av utställare var Lemo AB och Anders Berkelund som ansvarar för försäljning av kontaktdonslösningar och kablage från Sörmland till deras nordligaste kunder i Kiruna.

Anders Berkelund, säger att de har varit med några år tidigare på ElektronikEXPO´s Västerås mässa som har varit en av de största fysiska elektronikmässorna i Sverige. Det här året var planen att ställa ut på deras båda mässor i Västerås och Umeå. Men nu när Corona kom, så var det bara att tänka om och anpassa sig till det nya och i det här fallet var det att ställa ut på deras nya digitala mässa.

– För Lemo är detta faktiskt den andra digitala mässan som vi medverkar på, då vi tidigare har deltagit på en mässa i USA. Mässor är viktiga för Lemo, då våra kunder hela tiden är nyfikna på vad vi kan erbjuda. Vårt främsta syfte att vara med på en mässa är att hitta nya kunder så att vi kan visa hela vår produktportfölj, det är inte alla till exempel som vet att vi kan erbjuda både kabel och färdiga kablage, säger Anders Berkelund.

 

– ElektronikEXPO´s snabba vändning i dessa kristider att göra en digital mässa istället blev något positivt hos oss och var något vi helt klart ville medverka på.

Vi fick detaljerade instruktioner från ElektronikEXPO om hur digitala mässan var uppbyggd med olika byggstenar hur vi kunde presentera Lemo med företagspresentation, text, video, produkter med bilder och text samt vår monterpersonal. Vi tog fram en unik presentationsvideo som speglade hur vår monter skulle se ut i en mässa av denna storlek på en fysisk mässa, så här blev det mer planering med manusarbete och uppbyggnation av en tillfällig studio. Just denna del med personliga presentationer tror vi kommer att utvecklas.

– En digital mässa har fördelar som att besökare får det enklare att delta utan några resekostnader. Utställare får inga logikostnader och kan göra en mässa tidseffektiv med bra exponeringsmöjligheter.

Här ser vi att det är väldigt nytt för många att delta på en digital mässa och det gäller ju som på en vanlig mässa att skapa nya kontakter, men på ett helt nytt sätt som vi måste lära oss då Corona har gjort att digitala mässor kommer att öka, säger Anders Sjöberg.

Avslutningsvis säger Anders Berkelund att rent generellt tror de på Lemo att formatet med digitala mässor kommer att utvecklas med stormsteg den närmsta tiden och fler företag måste börja ställa om till det nya alternativet som växer.

Titta gärna på länken nedan för att se hur en digital mässa kan se ut.

 https://youtu.be/ZuVXVX7mKao