WatchItGolf har utvecklat en app som hjälper golfare att vässa svingen till en bråkdel av kostnaden för traditionella lösningar. Nu ger ett unikt samarbete Örnsköldsviksbolaget potential att nå 44 miljoner tv-tittare i USA och Kanada. 

Appen från svenska WatchItGolf har laddats ned av 10 000- tals spelare över hela världen. Nu lanseras de nya apparna W PRO Player och W PROx i USA. 

Med hjälp av bildanalys används mobiltelefonen som en så kallad launch monitor som ger data om boll och klubba för träning och spel i simulator. 

– Sedan kan din tränare analysera filmen med din sving oavsett var i världen han eller hon befinner sig. Det enda du behöver är en Iphone, säger vd Nicklas Boström. Varannan golfspelare i världen beräknas bo i USA. Nu får WatchItGolf en mycket stark exponering i nordamerikansk tv tack vare ett samarbete med producentbolaget Viewpoint. 

– Vi fick kontakt när vi ställde ut på världens största golfmässa i januari. Ett sådant här samarbete är avsevärt mycket billigare än att köpa vanlig reklamtid, säger Nicklas Boström. 

Sändningarna, som leds av välkända skådespelaren Dennis Quaid, väntas nå 44 miljoner tittare i USA och Kanada under ett år.

Programmet om den svenska appen spelades in i somras och sänds med start i december. Medverkar gör WatchItGolfs grundare Patric Hörnsten Nilsson och delägare Anders Forsbrand. Dessutom Eric Eshleman, som utsågs till årets PGA-tränare i USA 2019. 

– Förutom exponeringen i tv når vi också 1 miljon personer via Viewpoints mejlutskick, säger Nicklas Boström. 

WatchItGolfs app finns i olika versioner. Den enklaste, för amatörer är gratis. Den mer avancerade, som vänder sig till proffs och tränare, har en månadskostnad på upp till 100 dollar. 

Sedan starten 2018 har WatchItGolf tagit in omkring 12 miljoner kronor i riskkapital. 

– För att kunna växla upp marknadsföringen och anställda säljare för vi nu diskussioner med investerare om att ta in ytterligare 10 miljoner kronor, säger Nicklas Boström. WachItGolf är en startup som ingår i BizMakers inkubatorprogram. 

– BizMaker har hjälpt oss mycket med värdefulla kontakter och är ett viktigt bollplank, säger Nicklas Boström.