Protolabs har lanserat en CTQ-inspektionstjänst för sin formsprutning på begäran, som inte påverkar dess snabba leveranstider. Den världsledande digitala tillverkaren fortsätter erbjuda oslagbar produktionshastighet – med så lite som en dag från CAD-uppladdningen till leverans av delar.
Den nya tjänsten från Protolabs hjälper designtekniker spara flera dagars eller till och med veckors leveranstid av kvalitetssäkrade delar. En viktig aspekt bakom denna snabba rapportering och leverans är Protolabs revolutionerande nya programvaruplattform, som genererar en digital tråd så fort en kund laddar upp sin CAD-ritning i systemet. På den nya plattformen behöver kunden bara skicka in en ritning av sin modell och använda röda cirklar på sin design för att markera upp till fem detaljer med kritiska mått och toleranser.
De kan också använda en blå cirkel för att ange vilka detaljer de vill mäta för referens – dessa är inte kritiska för delen, men visar att kunden ändå vill att de mäts.
Ingenjörer från Protolabs granskar sedan modellen och skickar en inspektionsbeskrivning via e-post som visar om någon av de cirkelmarkerade kritiska detaljerna medför problem med toleranser och tillverkning.
Om det inte finns några problem behandlar Protolabs beställningen för att möta kundens leveransscheman utan dröjsmål. Om det däremot finns problem uppmanas kunden att kontakta Protolabs för att diskutera vilka åtgärder som bör vidtas.
Efter att ha slutfört formutvecklingsprocessen inspekterar Protolabs de tre första delarna från verktyget med hjälp av en koordinatmätmaskin (CMM). Då mäts de kritiska detaljerna som markerats i CAD och en FAI-rapport (First Article Inspection) genereras. Med samma CMM inspekterar Protolabs sedan ytterligare 30 delar från beställningen, tagna i samma intervall från produktionskörningen, för att producera en CTQ-inspektionsrapport.
Så här säger Lee Ball,General Manager på Protolabs:
– Traditionellt har tillverkare ansett denna nivå av rapportering som ett extra steg i processen, som antingen kan medföra längre tid i produktionen eller slutföras i kundens egna metrologilabb när de fått ordern. Men på Protolabs gör vi en sådan kvalitetsinspektion utan att det påverkar produktions- och leveranstid på formsprutade delar. Detta kan göra stor skillnad för att våra kunder ska få ut sina produkter på marknaden först. Det sparar flera dagar och i vissa fall veckor. Vi kan utföra en kundorder direkt från CAD-uppladdningen och ge en offert av CTQ-försäkrade delar på så lite som en dag. Som jämförelse tar de flesta andra leverantörer veckor på sig.
Den nya tjänsten är tillgänglig som en del av Protolabs tillverkningstjänst på begäran. Detta gör det möjligt för ingenjörer att styra hela utvecklingen och produktionen av sina delar direkt från skrivbordet. Även om en design behöver ändras behöver de inte vänta på att leverantören ska komma tillbaka till dem, utan de har full insyn i processen. Lee Ball fortsätter:
– Vår tillverkningstjänst på begäran ger kunden all kontroll. Det är som om de har en egen produktionslinje, styrd från sitt skrivbord. Om allt går smidigt är en snabb produktion och leverans garanterad. Och även om det blir problem kan de själva ta kontrollen och lösa problemet utan dröjsmål. Modern automatisering handlar om mycket mer än robotik. Det handlar om att ha insyn och kontroll över själva processen. Vi har utökat den här processen så att kunderna kan se produktionen i realtid i hela leveranskedjan.