I år fyller Svenska Mässan 100 år. Svenska Mässan i Göteborg var Sveriges och Skandinaviens första mässa när den invigdes av Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918. 100-årsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året. Bland annat kommer Svenska Mässan att arrangera en särskild jubileumshelg i april samt dela ut ett stipendium med syfte att gynna den svenska besöksnäringen.
Början till det som nu är Svenska Mässan, startade egentligen hösten 1917 då boktryckare Waldemar Zachrisson föreslog en ny mötesplats i Göteborg för Handelskammaren. Därefter gick vägen från beslut till handling snabbt (något som för övrigt karaktäriserar vår organisation än idag). Redan den 8 november samma år tillsatte de ”en kommitté för beredande af ärendet rörande anordnatet af en löpmessa i Götheborg”. Och drygt ett halvår senare, den 8 juli 1918, var landets allra första mässa ett faktum. På denna pionjärmässa deltog 530 utställare och resultatet blev ett överskott på hela 53 183 kronor och 90 öre.
– Svenska Mässans syfte har ända sedan den öppnade 1918 varit att främja näringslivet, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse. Syftet är detsamma idag men målen har förändrats genom åren. Vi siktar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.
– Vi vill bidra med innovation till näringen, menar Carin Kindbom, vd och koncernchef. Vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant. Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin. Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia.
När Svenska Mässan grundades fungerade mötesplatsen som en länk mellan industri, hantverk och handeln. Här kunde tillverkare och köpmän mötas, uppleva branschnyheter och göra affärer. På sikt bjöds även utländska aktörer in för att främja handeln utanför landets gränser.
På den första mässan deltog 530 utställare och besöktes av över 42 000 personer. Numera välkomnar Svenska Mässan med Gothia Towers närmare 2 miljoner besökare varje år och omsätter drygt 1,2 miljarder kronor vilket i sin tur genererar ytterligare 3 miljarder i turistekonomiska effekter.
Göteborg är inte staden på vattnet, men definitivt staden vid vattnet. Och vilket vatten sedan. Kustlinjen bjuder på några av landets vackraste vyer i den levande skärgården. Någonting som gett upphov till en stark båttradition där upplevelsen kring och på båten är en viktig del av många göteborgares liv. Här anordnas också Västsveriges största händelse för båt- och vattenliv, Båtmässan.
Mässan är ett av de evenemang som hängt med oss allra längst. I snart 60 år har den agerat hemvist för utställare som tipsat om båtköp, service och prylar för livet till sjöss. Men även mycket annat mellan himmel och hav, från sportfiskeskola och skattjakt till spännande scenprogram och Europas största mobila akvarium.
Till Svenska Mässan hör Gothia Towers som med sina 1 200 hotellrum tillhör Europas tio största hotell. Här finns också 40 000 kvm mässhallar, kongresshall, mötesfaciliteter, ett brett utbud av restauranger, spa, konstgalleri och en helt egen showarena. På mötesplatsen finns också det femstjärniga Upper House som klassats som Sveriges bästa hotell enligt Tripadvisor 2017.
Svenska Mässan är en stiftelse vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående.
– Vi har en fantastiskt bra ägarmodell, samtidigt kan vi agera som vilket privat och professionellt företag som helst, säger Roger Holtback. Vi är beroende av goda resultat och starka kassaflöden men som stiftelse delar vi aldrig ut några vinster utan kan långsiktigt återinvestera varenda krona vi tjänar.