Protolabs lanserar ny och snabb analys av tillverkningsbarhet (DFM – Design for Manufacturability) för 3D-printade delar. Tjänsten underlättar för tillverkare och ger dem tryggheten att veta att delen eller komponenten är lämplig för tillverkning, innan den går till produktion. Analysen sker automatiskt online och tar bara några sekunder. Tjänsten finns sedan tidigare för kunder som använder CNC-bearbetning och formsprutning och nu ges samma möjligheter vid 3D-printning.
– Additiv tillverkning är en fantastisk teknik med stora möjligheter för ingenjörer att utveckla och producera komplexa delar som tidigare varit omöjliga att tillverka. Men trots att tekniken ger stor flexibilitet finns det begränsningar som utvecklare måste vara medvetna om. Med en DFM-analys får de den informationen på bara några sekunder. Systemet identifierar omedelbart eventuella problem och kategoriserar dem som viktiga, som till exempel att en del är för stor för att kunna 3D-printas, eller mindre viktig, som att dimensionerna ligger nära vissa gränsvärden, exempelvis väggtjocklek vilket kan leda till att delen inte kommer att formas korrekt, förklarar Andrea Landoni, Protolabs ansvarige för 3D-printning i EMEA.
– Vi förstår att ledtid är viktigt, men att säkra att delarna även är korrekta och håller hög kvalitet samtidigt som de levereras snabbt är ännu viktigare. Den nya analysen ger kunden alla fördelar med additiv tillverkning och ger dessutom extra trygghet, utan att de behöver förlora värdefull tid, fortsätter Andrea Landoni.
DFM-analysen leder till att de vanligaste problemen som leder till att tappad tid upptäcks på ett tidigt stadium. Utvecklingsingenjörer slipper till exempel upptäcka problem med en order flera timmar efter att de skickat iväg den. Men ibland kan användaren behöva ytterligare stöd.
– För vissa projekt med komplexa problem krävs mer teknisk konsultation. Då finns våra Application Engineers som kan hitta vägar framåt och snabba på processen. DFM-analysen hjälper våra Application Engineers genom att minska antalet projekt de behöver vara involverade i och gör att de snabbare kan hjälpa de kunder som behöver deras stöd, förklarar Andrea Landoni.