En svensk sportbil återuppstår med lite hjälp från Digital Mechanics.

Företaget är med och levererar 3D-printade detaljer till många extremt intressanta projekt. Det senaste i raden är vB Automotive i Västra Götaland. Under 2017 börjar de leverera sin vidareutvecklade GT Roadster Indigo 3000R till sina första kunder. Orderboken är välfylld!
Hur många svenska biltillverkare finns det?
Många skulle nog svara en eller kanske två. Nu finns det en tredje – vB Automotive. Och vi på Digital Mechanics är stolta att vara med i projektet.
– Att tillverka en egen sportbil är en gammal dröm jag haft som nu går i uppfyllelse, säger Frank Bergqvist, VD för vB Automotive i Skene mellan Varberg och Borås.
3000R är en vidareutveckling på sportbilen Indigo 3000 och är en GT Roadster med svensktillverkad 6-cylindrig dubbelturbomotor på +300 hkr.
– I bilar ingår många material – stål, aluminium, gummi, textilier, skinn, olika plaster och kompositmaterial, som alla måste hanteras på olika sätt under tillverkningen, berättar Frank. Vi tillverkar många av metalldelarna själva, men behöver hjälp med bl.a. delar i plast och kompositmaterial. Ett verktyg för att tillverka en plastdetalj kan kosta uppemot 100 000 kr. Det skulle bli alldeles för dyrt för delar i små serier
på 20-30 stycken.
– Vi insåg att 3D-printning var en tänkbar lösning, en snabb och ekonomisk metod för prototyper och vissa delar till bilen. Jag sökte på nätet och hittade en återförsäljare i Stockholm som tillverkar 3D-utrustning, de rekommenderade bl.a. Digital Mechanics i Västerås.
– Jag ringde och pratade med Anders Sjöberg och skickade en CAD-ritning med förfrågan om att göra lampsargar till strålkastarna. Anders sade att ”Det är inga problem, vi kan leverera på tre dagar”. DM gjorde ett par prototyper på lampsargen utifrån vår ritning. Dialogen var igång och när prototypen blir finjusterad och klar kan DM:s underleverantörer tillverka en serie på 20 par lampsargar, med kort leveranstid och väldigt hög kvalitet.
– Digital Mechanics är en bra framtida kontakt för oss. De är kunniga på material och processtekniker och bidrar med idéer och alternativa lösningar.
Nu tittar vi på bland annat instrumenthuset till 3000R, där varv- hastighetsmätare och andra instrument sitter, säger Frank. DM scannar in vår prototyp och gör en ritning som underlag för att 3D-printa eller eventuellt vakuumgjuta delarna i silikonverktyg.
– Det är väldigt spännande att vara med i sportbilsbranschen och tillverka en egen helsvensk öppen GT vagn. Vi ser fram emot mer samarbete med Digital Mechanics och att under 2017 få börja leverera våra första Indigo 3000R till ett tiotal kunder varav många redan har beställt sina bilar.
Anders Sjöberg på Digital Mechanics berättar:
– När jag fick kontakt med Frank kände jag direkt att uppdraget var helt rätt för oss. Dessutom gillar jag bilar! Vi tycker om att lösa problem hela vägen från skiss till färdig produkt med vår 3D CAD modellering och rätt tillverkningsmetod. 3D printning i små serier med högsta kvalitet, hos oss eller tillsammans med våra partners för kompletta lösningar. Det är vad vi kallar 3D production with brains!