Ökat välmående hos kvinnor är en passionerad drivkraft hos skaparna bakom söktjänsten Femillo. Genom den digitala plattformen kan engagerade hälsoaktörer och klienter knyta kontakt, oavsett var i livet, landet eller världen de befinner sig.

Entreprenörerna Anna Nordlander och Hanna Nordenö är problemlösare som inte bara kan stå och se på när de upptäcker en lucka på marknaden. De har själva känt på systembristerna inom vårdområden som rör kvinnors hälsa och ju fler kvinnor de kom i kontakt med, desto tydligare framträdde en verklighet där kvinnohälsa länge varit lågt prioriterad och vissa tillstånd dessutom är starkt stigmatiserade. Det visade sig också att den hjälp som finns inte alltid är så lätt att hitta.

– Det finns många aktörer som sliter dag ut och dag in med att hjälpa kvinnor på allra bästa sätt. Vi vill ge dem bättre fцrutsättningar att visa upp sig och nå ut. Därför har vi utvecklat Femillo till en samlingsplats för aktörer inom allt som rör kvinnohälsa – även friskvård, digitala tjänster och produkter, säger Anna Nordlander.

I skrivande stund har Femillo 5 000 sökbara aktörer som verkar inom allt från gynekologi till fysioterapi och psykologi. Ett extra kritiskt vårdläge uppstår ofta efter förlossningen, då väl inarbetade vårdrutiner som rått under graviditeten i princip upphör helt. Den första idén var därför att utveckla en app med all tänkbar hjälp till nyförlösta kvinnor, som kan genomgå den mest omtumlande tiden i livet både kroppsligt och mentalt.

– Men vi kom fram till att det inte var tillräckligt för att lösa våra användares problem. Vi såg att kvinnor behövde guidning till rätt hjälp för välmående genom hela livet. Därför prioriterade vi om och började bygga Femillo. Den digitala plattformen är inte nyskapande i sig, men det vi fyller den med gör den unik, säger Anna Nordlander.

Hon har själv arbetat med internationell e-handel i över ett decennium, och har expertkunskap som fyllt en bok och många föreläsningar kring marknadsplatsen Amazon. Med tidigare erfarenhet från att driva start-ups, har hon byggt upp Femillo med kollegan Hanna Nordenö. Hanna har i sin tur en bakgrund inom design och användarupplevelser, plus erfarenhet av att jobba i både startup-miljö och inom forskning. I februari 2023 gick även sälj- och marknadsansvarige Abelone Tischbein-Madsen in i bolaget. 

Sedan en tid ligger femillo.com ute som betaversion och trots att marknadsföringen inte startat, pekar kurvorna för besöksstatistiken spikrakt uppåt.

– Det visar tydligt att det finns ett enormt behov av rätt vård och stöd för kvinnor. Jag har ganska stor vana av e-handel och vet hur mycket som krävs för att driva trafik. Men jag har aldrig sett den här typen av kurvor så snabbt för någonting som ännu inte syns och hörs någonstans, säger Anna Nordlander. Webbplatsen kommer också att presentera exempelvis appar, produkter och andra relevanta hjälpmedel som inte nödvändigtvis kräver personliga kontakter.

– Hittills har vi fått superfin respons från slutanvändarna, men även från de aktörer vi vill ska finnas på plattformen. I princip alla vi pratar med vill vara med och det är verkligen jätteroligt, säger Anna Nordlander. 

Samtidigt som Femillo fortsätter utvecklingen av tjänsten, med det slutliga siktet inställt på en global marknad, lanseras också den första upplagan av Femillo Awards för att nominera och hylla aktörer och initiativ inom kvinnohälsa som hyllas bör. Inspirationen kommer delvis från att grundarna själva fick känna hur värdefullt ett sådant erkännande är när Femillo blev utsedd till Årets start-up 2023 vid Företagsgalan på hemorten Härnösand. BizMaker som var med och utsåg pristagaren har även funnits med under Femillos resa från idéstadiet till nu.