Tado° tillkännager idag en ny investering på 38 miljoner euro (385 miljoner kronor), från nya och befintliga aktieägare. Tado° och Noventic kommer att ingå ett strategiskt partnerskap för att utveckla och distribuera nya energieffektiva proptech-lösningar för den kommersiella bostadsmarknaden. Investeringen kommer också att användas för att utveckla teknik för hållbar värmeproduktion, OEM-lösningar för värme- och kylföretag och för att expandera till nya marknader.
Den kommersiella bostadsmarknaden är redo att bli digitaliserad och består av över 50 miljoner bostäder i Europa, som förvaltas av fastighetsbolag och kommuner. Europeiska gröna given (European Green Deal) sätter politiskt tryck på sektorn för att digitaliseras och hantera sin energiförbrukning betydligt mer effektivt genom ny teknik. Fastighetsföretag är mer innovativa än någonsin idag. Enligt Techcrunch planerar 81 procent av fastighetsbolagen att använda ny digital teknik i traditionella affärsprocesser och utgifterna för teknik och programvara ökar kontinuerligt.
Med sin intelligenta inomhusklimathantering erbjuder Tado° lösningar för konsumenter och företag. Detta inkluderar smarta termostater för värme- och luftkonditioneringssystem, mobila konsumentapplikationer samt SaaS-produkter för energitjänster och uppvärmningsserviceföretag. Idag samarbetar Tado° med majoriteten av de 20 främsta elbolagen i hela Europa för att hjälpa dem att gå från att vara en energileverantör till att bli positionerade som tjänstleverantörer. Den kommersiella bostadsmarknaden blir ett nytt marknadssegment i strävan för att digitalisera de allra flesta byggnader.
– Partnerskapet med Noventic kommer leda till nya proptech-lösningar för den kommersiella bostadsmarknaden och vi är stolta över att samarbeta med företaget som har en stor erfarenhet inom denna sektor. Som ledande inom intelligent hemmaklimathantering är Tado° i en utmärkt position för att föra våra energieffektiva lösningar till denna snabbt växande marknad, säger Toon Bouten, VD för Tado°.
– Mot bakgrund av de europeiska klimatmålen vill vi sammanföra konsumtionsdata med smart konsumtionskontroll för att ge ännu bättre stöd till den professionella bostadsindustrin vid genomförandet av deras energibesparingsstrategier i bostadsområden, säger Dirk Then, VD för Noventic.
Genom partnerskapet kommer Tado° och Noventic att erbjuda nya och bättre energieffektivitets- och digitaliseringslösningar till en enorm ny marknad för flerfamiljshus och kommersiella byggnader. Samtidigt fortsätter Tado° att erbjuda sina smarta konsumentlösningar till den europeiska marknaden.