Flyg- och rymdbranschen står inför stora utmaningar men också stora möjligheter, både vad gäller rymdutforskning och en övergång till mer klimatvänliga lösningar som el-, och vätgas.

För branschen i stort är det behovet av att hitta nya produkter och tjänster (76 %) som för närvarande driver innovationen, följt av effektivisering (65 %) och hållbarhet (64 %). Det visar en ny undersökning genomförd av Longitude, ett företag i Financial Times-gruppen, på uppdrag av Protolabs.

Tittar man på passagerarflyg och tillverkare av kommersiella flyglösningar är trycket att hitta hållbara lösningar det som är mest drivande för innovationen just nu, där 71 %

respektive 72 % anger det som deras viktigaste prioritet. Hållbarhet ses även som ett område där Europa har en chans att vara ledande och därmed mer konkurrenskraftiga i framtiden.

– Ur ett svenskt perspektiv är det intressant att se att rymdlogistik anses som ett av de viktigaste områdena för innovation de kommande åren, säger Stephan Garber, ansvarig för Norden och Baltikum på Protolabs.

– Med tanke på att Esrange i Kiruna i början av året invigde sin nya avfyrningsramp och därmed är den enda platsen i Europa utanför Ryssland som kan skjuta upp satelliter, kan det ökande intresset för rymdlogistik leda till ytterligare affärsmöjligheter.

Omvärdering av leveranskedjorna

Som i så många andra branscher pågår en omvärdering av leveranskedjorna som inom flyg- och rymdbranschen som under årtionden varit extremt global. 64 % av de tillfrågade säger att de nu anpassar sina affärsmodeller efter pandemin och på grund av den geopolitiska situationen och 51 % säger att de håller på eller planerar att omstrukturera sina leveranskedjor och föra dem närmare huvudkontoret. Så kallad “friendshoring” är det vanligaste alternativet, dvs att lägga tillverkning eller använda leverantörer i länder med

liknande politiska struktur och värderingar.

Det råder även stor brist på kompetens i sektorn där 53 % har svårt att behålla den kompetens de har. Men mer distansarbete är inte något som efterfrågas, 56 % av branschens beslutsfattare vill ha personalen på arbetsplatsen 5 dagar i veckan.