Naava har inlett verksamhet i Seoul i Sydkorea genom ett samarbete med Sejung Group, som är ett av landets ledande livsstilsföretag. Dessutom presenterade Naava sin revolutionerande hälsoteknologiprodukt för den centraleuropeiska publiken förra veckan. Samtidigt tillkännager företaget sina planer på att expandera i området under 2019.

Det finländska hälsoteknologibolaget Naava grundades i Finland år 2012, expanderade sedan till sitt grannland Sverige och därefter till USA och Kanada under 2016. Nu har Naava expanderat till en tredje kontinent, Asien, närmare bestämt till Sydkorea.

– Asien har hela tiden varit Naavas slutliga mål. Även om alla länder, inklusive de nordiska länderna som har ren utomhusluft, gynnas av renare inomhusluft är problemet med luftföroreningar allvarligt i Asien. Jag har upplevt det personligen när jag arbetade på KONE i olika länder i Asien. Sydkorea utgör startpunkten för vårt inträde på den asiatiska marknaden, eftersom vi hittade en lämplig partner i den ledande, sydkoreanska livsstilsjätten Sejung. Dessutom var Sydkorea ett logiskt val för oss, eftersom koreaner tidigt tar till sig nya innovationer och ny teknologi och söker lösningar i naturen. Sejung stödjer Naava Korea Co. Ltd., som är vår enda distributör i Sydkorea, säger Arttu Salmenhaara, styrelseordförande för Naava.

Sejung är ett globalt företag inom varumärkesutveckling, ett detaljhandelsföretag och en distributör inom exklusivt mode med 1 500 butiker runt om i landet. Företaget har utvidgat sin verksamhet från mode till mat och dryck, hushållsartiklar, hotell och fritid samt fastigheter. Sejungs verkställande direktör, Kyung Kyu (Sean) Kim, har alltid varit intresserad av Finland, landets natur och kultur, och detta intresse kulminerade i klädmärket Fever Green – Inspired by Finland, som tillverkar friluftskläder.

– Problemet med luftföroreningar är akut i Sydkorea, med Seoul som en av de mest förorenade miljonstäderna i världen. Sejung upptäckte att Naava tillverkar en avancerad produkt som ska kunna tackla problemet och ville samarbeta med företaget för att införa frisk, naturlig luft och äkta natur i koreanska kontor och hem i form av Naavas vackra och automatiserade health tech-produkter. Naava Korea har varit verksamt i tre månader nu med ett flertal Naava-kunder, och den förväntade omsättningen för nästa år är över en miljon euro, säger Naava Koreas CEO, Namkyu Lee.

Asien i år, Centraleuropa 2019

På Orgatec-mässan i Köln i Tyskland presenterade Naava sin hälsoteknologiska innovation tillsammans med det världsberömda möbelföretaget Vitra, som även äger Artek.

– Det gläder oss att kunna meddela att Naavas produkter kommer att finns tillgängliga på de första centraleuropeiska marknaderna år 2019. Naava söker efter lämpliga distributörer i Tyskland, Beneluxländerna, Schweiz och Storbritannien. Vi söker även efter en plats där vi kan etablera vår centraleuropeiska biofilterproduktion, fortsätter Salmenhaara.

NAAVA I KORTHET:

  • Naava grundades 2012 i Finland för att återförena människan med naturen. Företaget har mer än 50 anställda i Finland, Sverige och USA.
  • Naava är ingen vanlig växtvägg: den är en biologisk luftrenare, luftfuktare, levande vägg och, vid behov, rumsavdelare i en och samma produkt.
  • Naava-växtväggar är lätta att flytta och helt automatiserade. En hälsomöbel som har fått flera design- och innovationspriser.