Redan år 2025 planerar Volvo Cars att hälften av sin bilförsäljning ska bestå av elektriska bilar, medan den andra hälften av försäljningen ska vara hybridbilar. Ett steg i att nå målet om att år 2040 vara klimatneutrala.
För att lyckas med den mycket omfattande elektrifieringen satsar Volvo Cars stort på utvecklad produktionsteknik och egen montering av elbilsbatterier.
Fordonsindustrin utvecklas i en explosionsartad takt och elektrifieringen är ett faktum både inom industrin själv och i samhället i stort. Volvo Cars, som är en av världens största biltillverkare, befinner sig i en massiv övergångsfas från diesel- och bensindrivna bilar – till elektriska. Anna Davidsson är ansvarig för Advanced Engineering och External Research inom Produktion.
– Volvo Cars har som syfte att ge kunder friheten att färdas hållbart och säkert, vi kallar detta ”Freedom to move in a personal, sustainable and safe way”. Vi har stora mål och genomgår en snabb förändring. År 2030 ska vi endast sälja helt eldrivna bilar. Samtidigt ska vi vara klimatneutrala år 2040 och vår ambition är att minska avtrycket på miljön med hjälp av linjeförsäljning och direktkontakt med våra kunder, säger Anna Davidsson.
Påbörjade elektrifieringiering redan 1976
Men trots Volvo Cars stora övergång från diesel- och bensindrivna bilar är Volvo Cars inga nybörjare. Redan år 1976 började man arbeta med elektrifiering i företaget och för ett antal år sedan beslutade Volvo Cars att bygga ett eget batterilabb för att kunna ta fram rätt egenskaper och ställa rätt krav på sina batterileverantörer. Batterierna genomgår komplexa tester för att säkerställa hållbarhet och prestanda. I anslutning till varje fabrik som tillverkar elbilar monteras sedan batterikomponenterna ihop till färdiga batterier i en egen batterimonteringsfabrik. Och att ett cirkulärt arbete bedrivs i denna fabrik är en självklarhet för företaget. Ann Van Damme är Technical Expert in Production and Electrified Vehicles och jobbar huvudsakligen projektkopplat till montering av Volvo Cars framtida batteri- och hybridbilar.
– Själva batterihållaren är gjord av aluminium, och 40% av det aluminiumet vill vi ska vara återvunnet. Även en del av det kobolt som finns i batterierna är återvunnet. Just nu håller vi på att utveckla batterierna så att de till slut inte ska innehålla någon kobolt alls. Hållbarhet är alltid viktigt. Klimatförändringarna är det ultimata säkerhetstestet och vår utveckling börjar och slutar vid klimatet, berättar Ann Van Damme.
– För att effektivt sätta samman batterierna och utveckla elektrifieringens övriga påverkan på fabrikerna görs omfattande studier och Volvo Cars har även ett nära samarbete med olika universitet och institut.
50 olika produktionsrelaterade projekt
– Just nu arbetar Volvo Cars med cirka 50 olika produktionsrelaterade projekt, där ungefär 30 av dem sker i samarbete med andra. Arbetet för att främja en cirkulär och hållbar ekonomi är stort, vilket inte bara syns genom elektrifieringen utan även i Volvo Cars cirkulära arbete inom sina egna fabriker.
– Vi har som mål att minska vår energiförbrukning med 30% till år 2025. Vi kommer även att minska avfall med 20% genom att maximera nyttjandet av material. I våra olika produktionsländer planerar vi att minska vattenåtgången med 15%. Vi arbetar nära andra aktörer som även de utvecklar nya sätt att göra produktionen mer hållbar. Däribland Northvolt och SSAB, säger Anna Davidsson.
Volvo Cars löfte är imponerande och det proaktiva arbetet är en viktig komponent i såväl Volvo Cars cirkulära mål liksom ambitionen att radikalt minska koldioxidutsläpp och därmed avtrycket på miljön. Och förändringen kommer att ske snabbt.
– Det finns en sak jag vet om framtiden – förändringen kommer inte att sakta ner. Elektriska fordon som koncept är inte lika moget som förbränningsmotordrivna fordon varit. Vi måste därför vara flexibla och erbjuda en stor variation av fordon för att möta alla sorters behov, avslutar Ann Van Damme.
För att utvecklingen ska gå framåt är det viktigt att ständigt vara uppdaterad kring branschnyheter. Mässan Scanautomatic är en spännande mötesplats för kunskapsutbyte.
Scanautomatic är mötesplatsen för framtidens automation och digitalisering av industrin. Tillsammans med ProcessTeknik och Nordic Food Industry utgör Scanautomatic en branschöverskridande mötesplats med tre mässor under samma tak. Med målet att skapa ökad kompetens kring gemensamma utmaningar sätter vi fokus på tre områden – hållbarhet, smart industri och energi. Scanautomatic arrangeras 18-20 oktober 2022 på Svenska Mässan i Göteborg.