Återvunnen polyester från PET-flaskor? I helt vanliga däck? Jodå, det är möjligt tack vare ContiRe.Tex-teknologin från Continental. De unika däcken finns redan på marknaden och tar Continental ett steg närmare målet att endast använda hållbara material i sina däck.

ContiRe.Tex-teknologin presenterades av Continental under hösten 2021 och i somras lanserades de första däcken som innehåller återvunnet polyester från PET-flaskor. Det nya materialet används i stommen på vissa utvalda däck i stället för konventionell polyester och för en uppsättning personbilsdäck behövs det cirka 40 PET-flaskor.

– Vi är den första däcktillverkaren som tillverkar den här typen av däck i serieproduktion.

Det finns en stor mängd PET-flaskor i världen som inte ingår i något slutet system, det vill säga att de inte återvinns, utan i stället hamnar på soptippen och det är de flaskorna som vi tar vara på. Klädbranschen använder redan den här typen av polyester, men vi är först inom däckbranschen, säger Per Linder, produktchef på Continental i Sverige.

Inga kemiska steg

ContiRe.Tex-tekniken innebär att ett polyestergarn utvinns från använda PET-flaskor utan några mellanliggande kemiska steg. Under återvinningsprocessen sorteras flaskorna och rengörs mekaniskt efter att kapsylerna har tagits bort. Efter en mekanisk strimling bearbetas sedan PET-materialet till granulat och slutligen till ett spunnet polyestergarn.

– Det är alltid kul att göra prototypdäck utan luft eller fälgar – men det här är på riktigt. Till en början tillverkas däcken med ContiRe.Tex-tekniken i en begränsad upplaga och finns i tre modeller med varierade dimensioner. För den svenska marknaden handlar det främst om sommardäck i serierna PremiumContact 6 och EcoContact 6. Tanken är att det ska växa till betydligt större skala, säger Per Linder.

Endast hållbara material som mål

Polyestergarnet från de återvunna PET-flaskorna används till den så kallade textilkorden som sitter ovanpå däckstommen och som vanligtvis är tillverkad av gummerad viskos eller konventionell polyester. Textilkorden ger inte bara stommen extra styrka utan kontrollerar även däckets inre tryck och bibehåller dess form.

– För oss är säkerhet alltid ett prioriterat område och det gäller så klart även när vi lanserar material med nytt innehåll. ContiRe.Tex-tekniken fungerar precis lika bra som våra andra däck som inte innehåller PET-flaskorna. Det här är ett steg på vägen till vårt mål att 2050 bara använda återvunnet eller hållbart material i alla våra däck, säger Per Linder.

De unika däcken från Continental – bland en mängd andra innovationer – finns att se på Subcontractor InnoDex under Elmia Subcontractor, 15–17 november.

Subcontractor InnoDex är arenan för industrins alla produktutvecklare, konstruktörer och designer – en kunskaps- och inspirationsarena utöver det vanliga, med utställningar och föreläsningar om nya material, innovativa tekniker och kreativa processer. I år har Subcontractor InnoDex fyra fokusområden:

• Materials for Green Energy

• Circular Materials for Future Mobility and Design

• Additive High-Tech Applications

• Smart and Digital Materials