SKF är en av de riktigt stabila grundpelarna i svensk industri. Världsledande inom rullningslager sedan över hundra år, men också ett bolag som satsar stort på digitalisering och ny teknik. För att den svenska industrin ska stå stark i framtiden.

– Det pratas mycket om framtidsvisioner inom industrin idag. Men vi går ett steg längre och gör verklighet av det, säger Per Wilhelmsson, chef för SKF:s Industrial Sales i Sverige och Norge, och håller upp glasdörren så att vi kan gå in.

Unik övervakning

Kompetenscentret, som invigdes i mars, är det första i sitt slag i världen. På en av väggarna i den luftiga lokalen hänger stora, digitala skärmar som visar mängder med staplar och diagram. Svårtolkad information för den oinvigde, men effektivt och tydligt för SKF:s tekniker. Det som visas är data från sensorer monterade på rullningslager i maskiner ute hos olika företag i den svenska industrin, alltifrån stora pappersbruk och maskintillverkare inom gruvindustrin till bagerier. Minsta skevhet eller vibration registreras och specialisterna i centret analyserar och omvandlar datan för kundens räkning.

– Vi kan med stor precision se hur maskinen mår och tidigt säga om något behöver kalibreras eller ses över. Då tittar vi närmare på det tillsammans och tar fram den bästa lösningen så att kunden kan optimera produktionen och få bättre kvalitet på produkten, förklarar Per och fortsätter:

– Det gör oss unika. Att vi inte lämnar kunden där, utan tar fram en lösning och fortsätter övervakningen så att vi ser att allt fortgår som vi har tänkt oss. Så att vi ger maskinen dess fulla potential.

Smart investering

Den här sortens uppkoppling och övervakning med online-system har tidigare krävt en miljoninvestering för företagen, men i och med att tekniken utvecklas blir detta också tillgängligt för fler. Idag kan det göras i mycket mindre skala för bara ett par tusen kronor per mätpunkt.   

– Teknologin har sjunkit dramatiskt i kostnad samtidigt som den blivit bättre. Och utvecklingen fortsätter. Inom en snar framtid har vi trådlösa sensorer, vilket kommer att göra det enklare och billigare att installera, berättar Per när han visar oss runt.

Stora möjligheter för OEM

I och med att SKF först levererar lager till maskintillverkaren och sedan levererar sensorer och övervakningstjänster till det företag som använder maskinen i drift har man bra koll på maskinens hela livscykel och slutkundens behov. Därför förvånar det Per att många OEM-tillverkare fortfarande väljer att sälja maskinerna till sina kunder utan förinstallerade sensorer.

– Det finns ett jättestort intresse av detta på eftermarknaden. Ändå sitter tillverkarna fortfarande lite mer i baksätet, säger han och förklarar:

– Slutkunden vill ha sensorer, men det vanligaste är att vi åker dit och installerar dem i efterhand vilket så klart blir en ganska dyr kostnad för kunden. I stället skulle OEM-tillverkarna kunna ta kontroll över sin produkt och eftermarknad fullt ut, genom digitalisering. De borde se konkurrensfördelen i att ha sensorer som standard eller option vid första säljtillfället.

Samarbete ska säkra svensk industri

För att undersöka hur svensk industri ser på digitalisering och smarta fabriker tog SKF fram en rapport – baserad på svar från 400 personer inom industrin – som presenterades på Elmia Subcontractor 2018. Den visade att det är högt prioriterade frågor, men att osäkerheten om hur man ska gå vidare är stor.  

– Sedan dess har vi haft många höga beslutsfattare på besök här i huset, bland annat flera av de stora börsbolagens vd:ar. Det krävs att vi samarbetar för att säkra svensk industri och se till att vi inte blir omsprungna av andra länder, säger Per och poängterar att det finns mycket kompetens i landet.

– Vi möter många kunder som är bäst i världen på sitt område idag, men det betyder inte att de kommer att vara det i morgon. Svensk industri måste se till att vara teknologiskt bäst och erbjuda innovativa fördelar.

Helautomatisk tillverkning

Per ger bolagets nya rullagerfabrik som exempel. Världens enda helautomatiserade tillverkning av medelstora sfäriska rullager, utan någon mänsklig beröring från produktionsstart till färdig produkt, packad i box på lastpall. Allt görs av robotar.

– Vi är kostnads- och konkurrensutsatta som vilket bolag som helst, men med den här investeringen har vi gått från 130 till 30 anställda. Tack vare digitaliseringen kan vi behålla produktionen på hemmaplan, vilket är jätteviktigt för både oss och den svenska industrin.

Ständig koll på utvecklingen

Digitaliseringen är den tveklöst största skillnaden i arbetet sedan Per klev in på SKF första dagen för 17 år sedan. Sedan dess har han jobbat inom säljavdelningen i Sverige och Norge, de senaste tre åren som Head of Sales.

– Idag har vi en annan möjlighet att höja våra kunder och göra deras maskiner och drift effektivare, säger har och menar att digitaliseringen och utvecklingen inom industrin i stort gör att han hela tiden tvingas att sätta sig in i och vara uppdaterad på svensk industri.

– Jag måste kunna lite om gruvdrift, vindkraft, pappersindustri, och vad till exempel maskintillverkarna har för strategisk utveckling. Det blir en bra bas att stå på för att hitta de bästa lösningarna för olika kunder. Väldigt varierat och outtömligt intressant.