Äntligen kunde vi träffas igen – och vilka härliga möten det blev. I år märktes det tydligare än någonsin att det är på Elmia Subcontractor som affärer tar sin början. Givande samtal, rätt besökare och nya affärer låg och surrade i luften under mässans alla fyra dagar.

Det fanns ett ord som låg kvar på allas läppar under Elmia Subcontractor 2021. Äntligen. Alla kontakter, möten, knytnävshälsningar – äntligen var det verklighet igen. Ett kvitto på kraften i det fysiska mötet för att kunna påbörja en långsiktig affärsrelation.

Jukka Kivelö, General Manager, Sales Unit Scandinavia på Ovako var överraskad över att det var så många besökare på plats och åkte hem från Elmia Subcontractor med en riktigt positiv känsla.

– Våra besök i montern har varit precis rätt kunder, vilket har känts väldigt bra. Jag kan inte vara något annat än jättenöjd. Ovako verkar i stålbranschen och alla vet att det är brist på stål just nu, vi har fått många nya kontakter som har velat prata om läget på marknaden med oss under mässan. Vi är väldigt nöjda och är garanterat tillbaka nästa år, säger han.

Sorlet i hallarna var tillbaka. De nyfikna blickarna från besökarna och de engagerade säljarna i montrarna. Allt som vi har saknat under de här två åren. Behovet av att få ses och träffas lyftes om och om igen av såväl besökare som utställare.

– Det här är bra, bara under första dagen hade vi tre, fyra riktigt högkvalitativa besök och det är perfekt för oss; besökare som har ett syfte. Det finns ett uppdämt behov av att ses fysiskt, säger Anna Falk, försäljningsansvarig på Falks Metall i Gnosjö.

I år var det utställarna som stod i centrum. Utställare i världsklass som har gjort Elmia Subcontractor till en angelägenhet för hela branschen under så många år. När leverantörer och inköpare inte har kunnat träffas på snart två år känns det fantastiskt att mässan i år har kunnat agera som en form av nystart av det nya normala – och i förlängningen säkerställa att svensk tillverkningsindustri är globalt konkurrenskraftig.

– Vi har fått bra leads och det har varit kvalitet på besökarna i år. De som har besökt oss har varit väldigt, väldigt bra, säger Jan Anderssson, teknisk säljare på Stokvis Tapes.

Han lyfter även bredden på Elmia Subcontractor samt den internationella aspekten som har gett Stokvis Tapes ett rejält lyft utomlands. Det är verkligen inte bara en svensk eller nordisk mässa, påpekar han, det är en mässa med besökare från i stort sett hela världen.

– Vi har varit med sedan 1980-talet och ser att det har blivit fler internationella besökare. Vi finns i 36 länder och då är det enkelt för oss att hänvisa en internationell kund vidare till våra lokala säljare i det landet. Tack vare Elmia Subcontractor har vi därför kunnat växa globalt menar han.

Elmia Subcontractor är också en arena för inspiration och ny kunskap kring allt som rör tillverkningsindustrins framtid. Med inspirationsarenorna Subcontractor InnoDex och Subcontractor Tech Arena sattes fokus på hållbara material och smart industri.

Under hela veckan livesändes dessutom ett digitalt program som behandlade tillverkningsindustrins allra största utmaningar.

– Vi ser förfrågningar idag från branscher som är helt nya för oss, som techbolag och spelbolag. Här är Elmia Subcontractor en bra mötesplats och ett bra sätt att skaffa sig en omvärldsbild. Du får en bra känsla för hur företagen mår och vilken framtid man ser, säger Frida Granstrand, delägare och marknadsansvarig, Liljas Plast.

– Tillverkningsindustrin har en hög puls och återhämtningen är stark men det finns såklart utmaningar. Underleverantörerna måste komma närmare varandra och samverka mer för att exempelvis säkra sina leveranser. Elmia Subcontractor skapar dessa samarbeten säger Johanna Bjurevik, mässansvarig.

Fakta: Elmia Subcontractor 2021

Antal besök: 9 652 st

Antal utställare: 770 st

Antal representerade länder: 28 st