På uppdrag av Stockholms Lokaltrafik projekterar Ramböll Sverige AB en 90 000 m² stor bussdepå med kontorsbyggnad i området Fredriksdal i Stockholm. Bussdepån som förväntas vara klar 2017 ska försörja huvudstaden och dess innerstad med bussar. BIM-teknik från Trimble är en viktig del i projektets förverkligande.
-Vi har använt Tekla Structures för att projektera alla våra bygghandlingar, vilket omfattar såväl de platsgjutna konstruktionerna inklusive armeringen och stålstommen. Den projekterade prefabstommen använde vi som samordningsmodell mellan tillverkaren och andra aktörer i projektet, säger Roger Hagström, BIM-ansvarig för teknikområdet Byggkonstruktion på Ramböll Sverige AB.
Förutom Tekla Structures har Ramböll även använt sig av Tekla BIMsight i projektet för att öka möjligheten till samarbete mellan olika aktörer. Samarbetsmöjligheterna har varit en viktig förutsättning för att lyckas med det omfattande projektet. Byggnaden är 180 meter lång, 110 meter bred och nio våningar hög, med plats för 120 bussar, verkstäder och kringverksamhet. Stålvikten uppgår till 2 500 ton och betongvolymen till 37 000 m3. I projektet ingår också kontorsbyggnad i sju plan som bland annat ska inackordera SL:s depåpersonal och trafikledning.
Ramböll ser projektet som en stor framgång, där bland annat arbetet med betongen och montaget blev färdiga tidigare än förväntat. Ramböll lyfter fram sin arbetsmetodik för att planera och redovisa projekt i kombination med projekteringen i Tekla Structures som förklaringar till framgången. Att arbeta med Tekla Structures har inneburit färre fel i projekteringen och möjligheten att använda modellen ute på arbetsplatsen har underlättat kommunikationen.
-Konstruktionernas spännvidd har varit en av våra största utmaningar i arbetet. Dessa har en spännvidd på 17 meter på kortsidan och 26 meter på långsidan samtidigt som vi behövt ta hänsyn till den ovanliggande kontorsbyggnaden. Men tack vare BIM-modellen har vi kunnat samarbeta med projektörer från flera olika kontor och lösa de utmaningar som vi ställts inför, säger Roger Hagström.
Arbetet med bussdepån påbörjades redan 2006 och har pågått sedan dess med bland annat K-projektering för förstudie, programhandling, systemhandling, förfrågningshandling stomme, bygghandling och relationshandling. Beställningen har gjorts av SL medan den operativa beställningen gjordes av Skanska Sverige AB. K-projekteringen har totalt sysselsatt cirka 30 personer.