På årets Scanautomatic kommer Maria Stranne, avdelningschef för digital teknik och innovation på SKF, att tala om AI och dess potential att förbättra produktutvecklingens olika faser. Som en av huvudtalarna på AI Arena den 9 oktober, kommer Stranne att fördjupa sig i hur AI kan effektivisera processer, korta utvecklingstider och leda till bättre produkter. Med en bakgrund inom teknologiutveckling och sitt ansvar för SKF AI Center of Excellence, har Stranne lång erfarenhet av att arbeta strategiskt med hur ny teknik kan stärka företaget genom att använda AI för att förbättra varje fas i en produkts livscykel.
Stranne menar att AI erbjuder enorma möjligheter inom produktutveckling, särskilt när det kommer till att fatta smartare beslut, automatisera tidskrävande uppgifter och bättre utnyttja data som redan finns i företagen. En av hennes centrala poänger är att implementeringen av AI bör ske i mindre steg, vilket minskar tröskeln för medarbetare att anamma nya arbetssätt. – Det handlar om att ta små steg och göra förändringar som är lätta att förstå. Genom att bryta ner processen och fokusera på enkla uppgifter, som att automatisera manuella moment, blir det lättare att införa AI på ett sätt som engagerar medarbetarna, förklarar Maria Stranne.
Dra maximal nytta av ny teknik
Det är också viktigt att hitta rätt balans mellan olika kompetensområden, menar Maria Stranne. Företag måste kombinera AI-expertis med teknisk kunskap och förståelse för de egna affärsprocesserna. Den här kombinationen av olika kompetensområden är avgörande för att AI ska ge önskad effekt i produktutvecklingscykeln. Genom att analysera var AI kan göra störst skillnad vill hon visa hur företag kan dra maximal nytta av ny teknik. Ett område där AI kan göra störst nytta är att minska behovet av fysiska tester för att istället simulera olika scenarier med hjälp av data. Det kan inte bara spara tid, utan också bidra till mer hållbara lösningar genom att minimera resursanvändning i produktutvecklingen.
– Inom tillverkningsprocesser kan AI exempelvis optimera energianvändningen och hjälpa oss hitta produkter med lägre koldioxidavtryck, samt stötta kunderna i att välja mer hållbara alternativ. Stranne är noga med att påpeka att det inte alltid är tekniken som utgör den största utmaningen när företag ska införa AI-lösningar, utan snarare de mänskliga och organisatoriska aspekterna. Många företag upplever att förändringar i arbetsprocesser och medarbetarnas attityder kan vara den största stötestenen.
– För många företag är en sådan förändring en stor omställning, och det är sällan tekniken i sig som är problemet, utan snarare svårigheten att få med sig människor att använda den och att anpassa processerna därefter.
Uppmuntrar till vidare utforskning av tekniken Med föreläsningen på AI Arena vill Maria Stranne inspirera företag att ta sina första eller fortsatta steg mot att implementera AI i sina verksamhetsprocesser. Genom att dela med sig av konkreta exempel från sin egen verksamhet hoppas hon ge en bättre förståelse för hur AI kan bidra till ökad effektivitet, minskade kostnader och mer hållbara produktutvecklingsprocesser. Hon betonar att de företag som lyckas bäst med AI är de som tar sig tid att förstå sin egen verksamhet och hur AI kan passa in i den övergripande strategin.
– Efter föreläsningen hoppas jag att fler företag ska känna sig motiverade att våga ta klivet och se vilka vinster de kan göra genom att använda AI. Förhoppningsvis kan jag också bidra till att ta bort en del av rädslan och osäkerheten kring tekniken, avslutar Maria Stranne.
Missa inte Maria Strannes föreläsning och allt annat spännande som händer under Scanautomatic.