Ett nära samarbete med digitala tillverkningsledaren Protolabs och snabbproducerade delar ledde till seger för Harley-Davidson Factory Racing. Teamet tävlar i King of the Bagger-serien, en unik motorcykeltävling som samlar de bästa förarna i världen. De tävlar med stora Harley-Davidson Road Glide-motorcyklar i hastigheter på över 285 km i timmen. Tävlingsteamets satsning på kontinuerlig utveckling och iteration har lett till snabbare och smidigare motorcyklar som kan sätta banrekord vid varje deltävling under säsongen. En ny videoserie berättar om Harley-Davidsons framgångar och det viktiga produktionssamarbetet med Protolabs.

Harley-Davidsons ingenjörer är beroende av Protolabs snabba leveranstider och avancerade funktionalitet under hela säsongen. Ofta handlar det om att beställa och få delar levererade på bara några dagar och i tid för nästa tävling.

– För att vara framgångsrika i King of the Baggers-serien måste vi reagera snabbt på det vi lär oss på banan, och för att göra det behöver vi en partner som kan förverkliga dessa idéer, säger Jason Kehl, teamchef för Harley-Davidson Factory Racing. En digital tillverkare som Protolabs gör det möjligt för oss att genomföra små förbättringar varje vecka, vilket ger framgångar under hela säsongen.

Produktionsmodellen av Harley-Davidson Road Glide väger upp till 960 kg, medan King of the Baggers motorcyklar väger 281 kg. Teamet använder sig av flera olika tillverkningsprocesser från Protolabs för att implementera nya detaljkonstruktioner. Dessa förändringar ökar hastigheten och den för prestationen så viktiga lutningsvinkeln samtidigt som tävlingsvikten bibehålls. Sedan tävlingsserien började 2021 har Protolabs producerat formsprutade, maskinbearbetade och delar i plåt samt 3D-utskrivna delar.

Harley-Davidson Factory Racing har inte bara utnyttjat Protolabs för att få delar med snabb leverans utan också Protolabs globala nätverk av tillverkningspartners för större och mer komplexa delar. Genom att kombinera Harley-Davidson Factory Racings ingenjörsteam med Protolabs digitala tillverkningsexpertis har teamet kunnat dra lärdomar från ett söndagslopp och översätta den kunskapen till en ny detaljdesign. Under den påföljande veckan har teamet skapat en prototyp, testat, lärt sig mer, itererat vidare och beställt den slutliga delen i ett lättviktsmaterial anpassat för tävlingsförhållanden – allt innan startflaggan kommande helg. Resultatet är betydande förbättringar av tävlingstiderna jämfört med föregående år, vilket har lett till pallplatser för förarna Kyle Wyman och James Rispoli.