Både traditionell pressgjutning och fokus på grön tillverkning. Tack vare hållbara investeringar kan Lundbergs Pressgjuteri både ge kunden ett unikt mervärde och säkra nya affärer i framtiden.
Elmia Subcontractor är tillverkningsindustrins hjärta. En innovationsarena som syresätter industrin och stärker branschen i Sverige på en global marknad. För att tydliggöra detta utser Elmia Subcontractor varje år ambassadörer för mässan som genom sin verksamhet och innovationsförmåga ger tillverkningsindustrin extra syre och kraft in i framtiden.
Årets andra ambassadör är Lundbergs Pressgjuteri som efter 70 är i branschen i dag är grönare än någonsin tack vare innovativa investeringar och grön el från sol, vind och vatten.
– För mig är hållbarhet något som man tjänar pengar på. Det handlar om att vara försiktig med sina resurser samt värna om hälsa och miljö. En form av småländsk sparsamhet. Men det är samtidigt en utmaning för oss att få kunden att förstå det – är det något som de värdesätter eller kommer det bara att handla om kronor och ören? säger Cajsa Lundberg, vd på Lundbergs Pressgjuteri.
Hållbarhet ger värde åt kunden
Hållbarhet är inget modeord för Lundbergs Pressgjuteri. Tvärtom. Det är något som genomsyrar hela verksamheten och som ger svensk tillverkningsindustri extra syre.
Anledningen är enkel – de vill bidra till den gröna omställningen, dra sitt strå till stacken, som vd Cajsa Lundberg själv uttrycket det. Men även för att en grön tillverkningsprocess ger ett mervärde till kunden, ett värde som bidrar till en bättre produkt sett över hela livscykeln.
– Vi har varit gröna länge och miljöaspekten är väldigt viktig för oss. Den finns tydligt med som en drivande faktor. Vi fuskar inte utan vi tar våra beslut utifrån den. Som när vi byggde om 2006 och satte in energiglas och ledbelysning, samtidigt som vi började återvinna vår egen processvärme. Det är ett långsamt betande framåt, men är fokus i allt som vi gör, säger Cajsa Lundberg.
Expertis gör skillnad
För Cajsa Lundberg handlar det om att hela tiden vara tydlig med vad som är unikt i processen. Hur hållbara och koldioxidfria processer faktiskt skapar ett mervärde åt både kunden och den färdiga produkten. Hur deras unika kompetens ger lättare produkter, förenklar återvinning och bidrar till en sparad peng för kunden.
– Drömscenariot för oss är att kunden väljer sin leverantör tidigt, då kan vi vara med och utveckla och driva produktionen tillsammans med kunden i ett tätt samarbete. Men oftast väljs leverantören först när produkten är konstruerad, vilket gör att vi inte blir insläppta i processen. Eller så blir vi insläppta, men det är osäkert om vi får affären. Som det är nu är dessutom priset oerhört styrande samtidigt som andra parametrar inte alltid värderas, säger Cajsa Lundberg.