Intresset blev stort för arkitekttävlingen som Parkering Malmö och Malmö stad utlyste för det nya mobilitetshuset i Hyllie. Av 54 inlämnade förslag vann det som OFFICE Kersten Geers David Van Severen och Krupinski/Krupinska ritat. I samarbete med konstnär Akane Moriyama har de skapat en byggnad, som med en fasad av återbrukat tegel blir både vacker och uppfyller de högt ställda hållbarhetsmålen.
Parkering Malmö ska bygga ett nytt mobilitetshus i området ”Öster om Mässan” i Hyllie. För att få in kreativa och innovativa förslag på utformningen anordnades en arkitekttävling i samarbete med Malmö stad.
Juryns motivering
Vinnaren av arkitekttävlingen blev ett koncept med mottot ”Jorden vi ärvt”. Juryns ordförande, Emma Pihl, ger motiveringen:
– Jorden vi ärvt är på samma gång sinnligt och rejält, poetiskt och praktiskt. Förslaget tar sin inspiration från Skånes tegeltradition och den värdefulla jorden i det omgivande landskapet. Fasadens taktila textur med återbrukat tegel tål att upplevas nära, och på håll skapar dess vackra mönster en minnesvärd entré till Hyllie och Malmö från järnvägen. Detta är mer än en byggnad och ett mobilitetshus, det är en tavla som är till för alla att uppleva – besökaren till mobilitetshuset, den närboende, förskolebarnet och resenären på tåget.
Höga hållbarhetskrav
– Vi är mycket stolta över det vinnande förslaget som inte bara uppfyller våra höga krav på hållbarhet och funktionalitet, utan också bidrar till att skapa en trygg och levande stadsmiljö. Detta projekt är ett viktigt steg i vår strävan att göra Malmö till en ännu mer hållbar och attraktiv stad, säger Almir Hodzic, VD på Parkering Malmö.
– Parkering Malmös höga hållbarhetsambitioner är beundransvärda och vi är förväntansfulla inför det fortsatta arbetet, säger arkitekterna Katarina Krupinska och David Van Severen.
Unik karaktär
Mobilitetshusets alla fasader kommer kläs, likt en tunn textil, i lokalt återbrukat tegel. Utöver att vara resurseffektivt kommer teglets olika nyanser ge byggnaden en unik karaktär.
– Fasadens färgskiftningar, som kan associeras till ett snitt genom olika jordlager, visar bokstavligen både skånska lertypers rika variation såväl som spår av lokal byggnadshistoria, fortsätter Katarina Krupinska och David Van Severen.
Levande stadsmiljö
Enligt förslaget ska mobilitetshuset vara mindre än vad byggrätten tillåter, vilket minskar materialanvändningen och bidrar till att uppfylla de högt ställda hållbarhetsmålen. Ytan framför byggnaden blir i stället ett mindre torg för vardagsservice och delade resurser. Ett kafé, cykelpool, paket- /bokutlämning och cykelverkstad ska skapa liv i området och bidra till en trygg och trevlig miljö. Byggnaden kommer att spegla Hyllies identitet och knyta ihop Hyllie med omgivande stadsdelar.
Plats för parkering och mobilitetstjänster
Mobilitetshuset kommer att ge plats för 400 parkeringsplatser och mobilitetstjänster. På taket kommer cirka 530 kvm solcellspaneler att användas till byggnadens energianvändning och till laddning av fordon.