Att tänka om, göra nytt av gammalt och ändra på invanda rutiner kan vara svårt. Men nu har Götessons tagit steget framåt, in i cirkeln. På Stockholm Furniture Fair 2020 presenterar företaget sin nya satsning för en hållbar framtid – och visar vad det betyder att göra en Loop.
Låt oss inte leka med orden. Som många andra i branschen behöver också Götessons bli bättre på hållbarhet. Klimatförändringarna tillåter inte att man väntar, särskilt inte om man är del av en industri som präglas av kortsiktiga modetrender. Det är dags att ta steget framåt, in i cirkeln.
Lite snack och mycket verkstad
Miljö- och kvalitetsarbetet pågår ständigt på Götessons och man är inte heller rädd för stora satsningar. Produkterna är kända för att leverera funktionalitet och kvalitet på hög nivå. Samtidigt har Götessons varit rätt så dåliga på att berätta om det. Trots att företagets produktpalett visar på en mångårig erfarenhet inom miljöansvar och kvalitetsdesign.
Att de är beständiga till exempel, för det läggs stor vikt på val av rätt material. Det finns en rad pålitliga produkter som representerar Götessons inredningsvision vilken kombinerar funktionell design med en lång livslängd. Men det räcker inte att bara låta sortimentet tala för sig självt.
Erfarenhet i kvalitet
En av dessa produkter bär på namnet SetUpit och har visat sig vara en storsäljare sedan den lanserades i 1997. SetUpit är en roterande återvinningsstation som gör det mycket enkelt att källsortera direkt vid skrivbordet. Det är inte bara en praktisk lösning som sparar tid, utan höjer också miljömedvetenheten på arbetsplatsen.
– Som företag har vi jobbat med hög kvalitet i alla år. Därför har vi förutsättningarna för att kunna satsa på Loop, förklarar Stellan Bygård, kvalitets- och miljöansvarig på Götessons.
Återanvända kontoret
Att tänka cirkulärt från ritbord till färdig produkt, i material, design och tjänster. Att kombinera hållbarhet med kvalitet. Det är precis så Loop funkar och det är bara början. Återvinningskonceptet Loop gäller nämligen för möbler, inredningar eller hela kontoret. Produkterna som Götessons skapar ska användas mycket och av många, men framförallt om och om igen.
– Vi vill inte ta fram produkter som är slit och släng, betonar Stellan Bygård.
Ta bordsskärmen A30 till exempel. Skärmen, även känd som ScreenIT, är en återanvändbar ljudabsorbent som lanserades i 2010. Med Loop får kunderna nu möjligheten att skicka in sina gamla bordsskärmar, få de servade och omklädda så att de blir som nya igen.
Framtiden är loopad
Götessons tänker framtidens kontor som cirkulärt, en arbetsplats som ska loopas. Långsiktiga lösningar är det som produkterna alltid har stått för. Visionen för en hållbar framtid sträcker sig över hela kontorslandskapet och över flera generationer.
I framtiden finns det planer på en LOOP shop. Där kommer det att säljas loopade produkter, alltså använda artiklar som fortfarande har många år kvar på sin livscirkel.