I en värld präglad av komplexa utmaningar skapar Elmia Subcontractor en betydelsefull plattform. Här omvandlar tillverkningsindustrin problem till möjligheter för en starkare och mer hållbar framtid.
En mötesplats präglad av positiv energi och nätverksbyggande mellan industrins experter – så beskrivs Elmia Subcontractor av besökare och utställare. På mässan fördes viktiga samtal om hållbarhet, kompetensförsörjning och möjlighetsskapande teknikskiften inom industrin.
– Trots ett osäkert omvärldsläge både globalt och nationellt visade mässan att svensk tillverkningsindustri har en stark framtidstro och en vilja att skapa möjligheter för en hållbar och konkurrenskraftig framtid, säger Helena Åhs, mässansvarig.
AI, visualisering och digitala produktpass
På Subcontractor Tech Arena kunde besökarna ta del av den senaste teknikutvecklingen och handgripligen testa en rad olika tillämpningar för ökad konkurrenskraft och lönsamhet. Visualisering och digitala tvillingar inom industrin var ämnen som lyftes liksom hur kommande EU-krav på digitala produktpass kan vara ett praktiskt verktyg i omställningen till en mer cirkulär ekonomi.
Flowtropolis var en av utställarna på Tech Arena, där de bland annat visade hur XR-teknologi kan användas för att lösa utmaningar inom den tunga industrin – där de skapat träningslösningar som inte bara är säkrare, utan också betydligt mer skalbara och kostnadseffektiva. När Robert Södergren, CEO and Head-Of-Product på Flowtropolis fick frågan hur han skulle beskriva Tech Arena så blev svaret:
– Tech Arena är ett ställe där man kommer och blir inspirerad av ny teknik och får prova, klämma och känna lite på det som finns. Som man kanske inte ser i sin vardag men som faktiskt finns.
Ett annat ämne som löpte som en röd tråd genom flera av föreläsningarna var AI, som inte längre är en trend utan snarare en nödvändighet för att vara med i matchen.
Väderstad var ett av flera företag som delade erfarenheter av framgångsrik implementering av olika tillämpningar inom AI. Markus Zwörner, Geometrisäkrare från Väderstad AB delade praktiska erfarenheter av hur de använder AI för automatisk granskning av ritningar vilket förhindrar återkommande fel, ger snabb återkoppling till konstruktörer och höjer kvalitén på ritningar. Leverantör av Väderstads lösning är mjukvaruutvecklarna T&S Engineering Intelligence – som självklart fanns på plats som utställare på arenan.
Tufft läge för industrin – men framtidstro ändå
Industrin brottas med utmaningar, vilket tydliggjordes genom presentationen av Sinf:s Underleverantörsbarometer under mässans första dag. En mer pessimistisk framtidssyn präglar resultaten med minskad lönsamhet och förväntningar om minskad orderingång. Undersökningen visar å andra sidan även på företag som är redo att investera och tro på tillväxt.
– Trots de utmanande siffrorna i Underleverantörsbarometern såg vi en positiv anda på Elmia Subcontractor, där företagen visat framtidstro och en vilja att investera. Mässan blir en central plats för branschen att mötas, utbyta idéer och hitta gemensamma lösningar, säger Sanna Arnfjorden Wadström, vd Sinf.
En svacka i tempot från de senaste årens extremt höga nivåer skapar utrymme för nytänkande och utvecklingsarbete, och många företag har hittat nya branscher, investerat i ny teknik och satsat på nya projekt. När marknaden förändras måste man som underleverantör vara flexibel och ställa om, konstaterar Suzuki Garphyttan vars rötter är starka inom automotive.
– Vi har jobbat hårt inom vår organisation för att skapa förutsättningar för nya produkter utanför förbränningsmotorn. Det är viktigt att utveckla nya affärer, säger Ola Ericsson, produktchef non-automotive.
Att ställa om från volymbaserad produktion inom automotive till nya segment kräver flexibilitet både vad gäller utvecklingstid och leveransmängd.
– Vi har investerat rejält för att klara det, säger Ola Ericsson.
Bland annat har man gjort stora insatser på personal- och marknadssidan med investeringar i applikationskunskap, affärsutveckling och R&D. Man har också gjort omfattande maskininvesteringar för utökad produktflora både i Sverige och globalt.
Kompetensförsörjning i fokus
För att möta tillverkningsindustrins utmaningar när det kommer till kompetensförsörjning lanserades i år Subcontractor Competence Arena, där företagen hade möjlighet att träffa rekryterings- och bemanningsföretag, utbildningsanordnare och studenter. Dessutom arrangerades av Region Jönköpings Län en Talent Attraction Walk där utställande företag hade möjlighet att förboka ett besök av internationella studenter från Jönköping University.
Ett av de företag som tog emot besök av framtidens kompetens i sin monter var Skandinaviens ledande hjultillverkare Swede-Wheel.
– Mässan har definitivt blivit ett forum för kompetensförsörjning, konstaterar Andreas Stillman, försäljningschef Sverige och Europa.
Swede-Wheel söker just nu produktutvecklare och har fler nyanställningar på gång och besöken av studenter under mässan är alltid högaktuella och givande.
– Vi får många aha-upplevelser när vi förklarar att vi jobbar med både plåt och plast, att vi gör allt i huset från grunden, att vi jobbar med konstruktion, produktutveckling och automation. Det är jätteviktigt för oss att fortsätta växa med rätt kompetens och vi får bra feedback på att vi visar upp oss på det här sättet, avslutar Andreas Stillman.
Fler röster från mässan:
– Det är jätteviktigt att vara här på Elmia Subcontractor, det är effektivt, man träffar gamla kollegor, nya kollegor och stiftar nya bekantskaper. För oss har vi sagt att är det någon mässa vi ska vara på här i Sverige så är det självklart här.
Elmia Subcontractor är mycket värme, mycket relationer. Man träffas – kollegor i branschen, konkurrenter, kunder och leverantörer. Det tycker jag är det roligaste. Givetvis också att se den här teknikutvecklingen som sker. Det gäller att fånga upp vad som händer så vi kan förstå våra kunders krav och framtiden. Det är viktigt att vara här och suga upp det som hänt, säger Matts Nilsson, säljchef Sverige och Norge, SSAB.
– Den här mässan är jättevärdefull att kunna vara på, dels för att träffa befintliga leverantörer men framför allt nya möjliga leverantörer och samarbetspartners. Jag har flera stycken som jag ska träffa nu efteråt, och även personer som har kontaktat mig nu efter vi har varit på Stora scenen, säger Lina Ankargren, Engineering director, Scania Group.
– Som ganska nystartat bolag får vi exponering mot en etablerad och teknikkunnig industri, så det är klart att vi måste vara här. Vi är inte ett speciellt känt företag, så vi behöver finnas ute på de här platserna och synas så att folk känner till oss, säger Christoffer Lewandowski, forsknings- och innovationschef, Heart Aerospace.