Batterier, både för fordon och stationär energilagring, har under de senaste åren mött en blomstrande marknad och utpekats som en nyckelkomponent i energiomställningen. Intresset för stationära batterier har ökat i takt med att de snabbt integreras i elnätet och såväl stabiliserar som lagrar förnybar energi. Samtidigt fortsätter batterier för elfordon att utvecklas explosionsartat, men trots den stora potentialen kantas industrin för bilbatterier av utmaningar i Europa där kostnader, global konkurrens och beroende av utländska värdekedjor utgör stora hinder. 

Bo Normark är industristrateg på EIT InnoEnergy och vinnare av IVAs ärofyllda guldmedalj 2024. Han är även en av initiativtagarna bakom European Battery Alliance. En organisation vars syfte är att möjliggöra och stötta en stark och framgångsrik batteriindustri i Europa. Och en del av det handlar om att säkra att det finns en hel värdekedja för batterier. 

– Det går inte riktigt att prata om batteriindustrin utan att också prata om bilindustrin, inleder Bo Normark och fortsätter:

– Batterier är ingen ‘commodity’ längre, de är en central del av bilens drivlina. Att tappa förmågan att tillverka batterier innebär att vi riskerar att tappa förmågan att göra bilar – och det är där europeisk konkurrenskraft riskerar att försvinna.

En konkurrenssituation som är komplex Batteribranschen i Europa möter hård konkurrens från Kina och USA, som båda ger omfattande stöd till sina inhemska producenter. Något som möjliggör en snabb utveckling. Det europeiska stödet, till skillnad från Kinas och USA:s, är splittrat mellan nationella och EU-nivåer, vilket försvårar en samlad industristrategi. 

– Det stora problemet är att bilindustrin har sådana motgångar. För bara några år sedan såldes ungefär lika många elbilar i Kina och Europa. Nu har försäljningen exploderat i Kina medan den bromsat in i Europa. Den inhemska marknaden är central för utvecklingen av den europeiska bilindustrin. Men vi behöver batteriproduktion i Europa. Att bara köpa batterier från Kina är inte ett alternativ, om de kan sälja batterier så säljer de hellre bilar, säger Bo Normark. 

Batterier är inte en enkel produktion utan har blivit kärnkomponenter i drivlinan, menar han. Något som ökar behovet av att ha hela värdekedjan för batterier inom Europa. Om Europa inte klarar av att bygga upp sin batteriproduktion kan hela fordonsindustrin bli beroende av Kina för centrala komponenter. Något som i längden skulle kunna hota konkurrenskraften hos europeiska bilföretag.

Batteriproduktionens behov och värdekedja 

Bo Normark berättar om produktionens komplexitet och hur olika delar i värdekedjan, såsom produktionen av anod och katod, är betydligt svårare att tillverka än många först trott. Många batteriproducenter sätter ihop färdiga delar som köps från underleverantörer, vilket gör själva tillverkningsprocessen enklare men innebär i sin tur att ett fåtal aktörer kontrollerar tillgången på viktiga delar som katoder. Northvolts ambition var från början att tillverka katoder själva för att skapa större värde och kontroll, men detta visade sig vara tekniskt svårt och ledde till att de till slut skiftade fokus.

– Northvolt har behövt backa ett steg. Istället för att tillverka katoder själva fokuserar de nu på battericeller och återvinning. Det är en realistisk strategi med tanke på komplexiteten, men det är fortfarande på sikt avgörande att skapa en hel värdekedja i Europa, säger Bo Normark. 

Northvolts resa illustrerar svårigheterna och riskerna med att skapa en inhemsk batteriproduktion i Europa utan tillräckliga stöd. Att de var tvungna att ändra strategi visar hur komplicerat det är att bli självförsörjande på batterikomponenter. 

– För att kunna konkurrera globalt måste Europa hitta sätt att stödja sin batteriindustri bättre, annars finns risken att produktion flyttar till marknader med högre statligt stöd, vilket kan leda till ett långsiktigt beroende av Kina och USA inom batteriteknik, säger Bo Normark.

För att Europa ska kunna konkurrera inom batteribranschen och skydda sin bilindustri krävs ett mer strategiskt samarbete på EU-nivå samt en ökad förståelse för vikten av egen batteriproduktion. 

Framväxten av den stationära batterimarknaden Skiftar vi istället fokus mot den växande stationära marknaden visar den på en positiv utveckling som kan minska klimatpåverkan och stärka energisystemens motståndskraft. Där har de som gått först helt enkelt inte stött på samma motgångar. 

– Batteriteknikens betydelse för fordons- och energisektorerna understryker behovet av att hantera “first mover disadvantage”, där tidiga aktörer möter höga initiala kostnader som kan kräva stöd för att bli konkurrenskraftiga i en global ekonomi, säger Bo Normark.

Han menar att marknaden för stationära batterier, enheter som används för att lagra energi i nätet snarare än att driva fordon, har överträffat förväntningarna och vuxit snabbt. Priserna har sjunkit och det accelererar utvecklingen ytterligare och idag är priserna på stationära batterier redan på de nivåer som prognostiserats först för år 2030.

– Stationära energilager har exploderat på marknaden. Vi har idag de förväntade priserna vi trodde skulle nås först år 2030, och det gör att marknaden växer enormt snabbt. Sverige kommer att installera ungefär 1 000 megawatt stationära batterier i år. Kalifornien har redan installerat 13 000 megawatt i batterikapacitet på bara tre år. De har en plan att ha ett 100 procent förnybart elsystem till 2045, och batterier kommer att vara centrala för det systemet, säger Bo Normark. 

Han menar att den europeiska marknaden för stationär lagring kommer att utvecklas på samma sätt och att fler hushåll i framtiden kan ha egen lagringskapacitet. Något som skulle minska beroendet av att bygga ut det centrala elnätet och öka energiförsörjningens robusthet.

– I min drömvärld kommer varje hushåll och område att ha sin egen lagringskapacitet, så att de kan klara sig själv ett dygn. Detta skulle revolutionera transmissionssystemet, då man inte längre skulle behöva ha så hög leveranssäkerhet från centrala nätet – alla skulle klara sig själva i nödsituationer. Det finns även en ny teknologi som natriumbatterier, där material som kobolt och nickel kan undvikas. Detta öppnar för extremt billiga batterier i framtiden och gör stationär lagring ännu mer hållbar och ekonomisk, avslutar Bo Normark. 

6-9 maj går Elfack av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg. Där kommer Bo Normark att ta plats på scenen för att prata om batteriernas utveckling, potential och behov. På Elfack samlas branschen och ges tillfälle att ta gemensamma grepp och kraftsamla kring framtidens hållbara energisystem – där batterier spelar en central roll.