Det svenska arkitektkontoret FOJAB hjälper Reykjavik stad i utvecklingen av stadsdelen Keldur, som ska bli ett föredöme inom hållbar stadsutveckling på Island.
– Det är ett helt nytt sätt för oss att bygga stad, säger Dóra Björt Gu∂jónsdóttir, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
2023 vann FOJAB och Ramböll en öppen internationell tävling som handlade om att ta fram en utvecklingsstrategi för ett 116 hektar stort område i östra Reykjavik, där den nya stadsdelen Keldur ska växa fram.
Nu har den formella planeringsprocessen inletts efter beslut i Reykjaviks kommunledning. Det har också slagits fast att det vinnande tävlingsförslaget Crafting Keldur ska ligga till grund för planprogrammet.
Nytt för Island
Förslaget bygger på en för Island helt ny typ av tät och sammanhållen men samtidigt flexibel och dynamisk stadsstruktur. En snabbusslinje, Borgarlína, blir ryggraden för nära kollektivtrafik. Ett viktigt fokus är att sänka stadens och invånarnas bilberoende för att möjliggöra en hållbar livsstil med fokus på livskvalitet.
– Vi har väldigt många bilar i Reykjavik och eftersom staden växer snabbt ökar fordonsflottan i huvudstadsområdet med 60–70 bilar per vecka. Det är en enorm utmaning för oss och en trend som måste brytas, förklarar Dóra Björt Gu∂jónsdóttir, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
Utgår från människan
Hon beskriver att man i Reykjavik ända sedan andra världskriget har planerat staden utifrån bilen så att man ska kunna köra överallt. Med Keldur slår man in på en helt ny väg.
– FOJAB utgår i sitt förslag från människan – inte från bilen, som vi är vana vid. Hur skapar vi en säker miljö för barnen? Hur gör vi det möjligt att gå och cykla överallt? För oss är det ett nytt sätt att tänka, säger Dóra Björt Gu∂jónsdóttir.
Att öppna upp för alternativa transportsätt är avgörande för att kunna locka unga islänningar att flytta hem efter studier utomlands, menar hon.
– Många unga som bott några år i andra länder har vant sig vid ett liv utan bil. Ska vi kunna konkurrera om arbetskraften behöver vi bygga ett samhälle som gör det möjligt att leva så, säger hon.
Grönska och vatten
Utöver satsningen på hållbar mobilitet lyfter Dóra Björt Gu∂jónsdóttir hur väl landskapets förutsättningar med grönska och vatten tas tillvara i förslaget.
– Det är en väldigt vacker trakt och jag tycker verkligen om att man stärker platsen snarare än att jobba emot den. Vi har byggt så mycket och så snabbt i Reykjavik på sistone och man har inte alltid haft tillräckligt fokus på kvalitet, säger hon.
I oktober visades förslaget upp för allmänheten i Reykjavik. Det togs väl emot, berättar Dóra Björt Gu∂jónsdóttir. Våren 2025 ska planprogrammet skickas ut på samråd och vara klart för antagande mot slutet av 2025 eller början av 2026.
– Vi som vill förändra rådande strukturer får ofta höra att vi är verklighetsfrånvända och orealistiska. FOJABs erfarenheter blir viktiga för att få med oss allmänheten och visa att det här faktiskt går att genomföra, säger Dóra Björt Gu∂jónsdóttir.