Braun är en välkänd och traditionstyngd tillverkare av små elektriska apparater. Företagets forsknings- och utvecklingscentrum ligger i Kronberg, i närheten av Frankfurt/M. CAD & Ritnytt besökte anläggningen och konstaterar att det är svårt att inte bli imponerad av de anställdas nästan maniska noggrannhet och väl genomtänkta metodik för att ta fram nya apparater.

Besöket började i företagets museum, där man visade hundratals produkter, från de allra första utvecklade på 1920-talet till dagens storsäljare. Kännetecknande för många av Brauns produkter är en sparsmakad och sober form. Det typiska för formen är ofta en kombination av metalliska puristiska ytor i svart eller vitt. Mycket av formgivningen influerades av den välkände designern Dieter Rams, som arbetade på företaget mellan 1961-1995.

Efter besöket på museet träffade vi några av dem som arbetar på centrets olika avdelningar. Utvecklingen av nya produkter, som brukar ta mellan två till sex år, sker på ett väl genomtänkt och systematiskt sätt.

Utvecklingscentret rymmer flera avdelningar med t ex topputrustade laboratorier med en höghastighetskamera som är en av de snabbaste i Europa. Den uppges klara att ta 120 000 bilder per sekund. Utvecklarna har också tillgång till en magnetkamera för att analysera apparaternas innersta så att de inte behöver sågas eller plockas isär.

I en separat modellverkstad tar man fram prototyper i trä, metall eller plast. Centrumet rymmer också ”tortyrkammare” för test av bland annat rakapparaters hyvlar och elektriska tandborstar. Utvecklarna har dessutom tillgång till ett ljudlabb för mätning av vibrationer och ljudanalyser, t ex för att lokalisera störande ljud eller för att optimera apparaternas ljud.

I en annan del av byggnaden finns det ett vanligt badrum och ett inrett kök där testpersonerna observeras ”live” och även filmas bakom spegelglas. Där finns också en fullutrustad tandläkarmottagning för kliniska studier och uppföljning av resultatet efter t ex en tandborstning.

En viktig del i Brauns utveckling av nya produkter är att ta reda på konsumenternas önskemål, behov och vanor. Till centrumet bjuds upp till 300 testpersoner in per månad. Man genomför också djupa intervjuer och analyser och undersöker hur lång tid tandborstningen eller rakningen tar.

En intressant detalj i sammanhanget är att produkter testas i olika skeden, från de allra första prototyperna till färdiga produkter.

Designavdelningen

Hur går man till väga för att formge och hitta nya produkter? På design avdelningen träffade vi designern Benjamin Wilson som berättade om hur de ”tittar” in i framtiden.

– För att kunna se in i framtiden undersöker vi vad användarna är missnöjda med och försöker förstå deras behov. Vi för också dialog med våra partners som uppdaterar oss om vad som händer med den tekniska utvecklingen, förklarar Benjamin Wilson och fortsätter:

Vanligtvis utgår vi från den befintliga teknologin och tittar på vilka funktioner och användarfördelar som den nya produkten ska ha. Det kan till exempel vara att vi tillför något unikt, något som kan berätta vem användaren är eller något som skapar ny upplevelse.

Riktlinjerna och våra önskemål formulerar vi i början av processen. Dessa fungerar som en fyr som anger riktningen. Även om det många gånger är tydligt i vilken riktning utvecklingen går så anger ”fyren” vart vi vill komma och hur vi ska komma dit.

Vi kan inte förutse framtiden och vi vet inte heller var vi finns om 10 år. Fyren ger oss och alla andra som deltar i processen riktningen och anger var vi befinner oss så att vi förhoppningsvis hamnar nära fyren och målen som vi har satt upp.

Modetrender och megatrender

Vi bryr oss egentligen inte om modetrender. En typisk modetrend varar ungefär ett år. Vi har ingen möjlighet att fånga den eftersom det i bästa fall tar oss två år att ta fram en ny produktvariant och då är trenden borta.

I stället följer vi så kallade megatrender, där det finns mellan åtta till nio olika grundtyper som är välkända och som de flesta trendanalytiker utgår från.

En megatrend brukar pågå mellan fem till åtta år. Exempel på en megatrend kan vara en ny produkt som hjälper våra användare att hantera eller minska stress. Då ska utvecklingen fokusera på att produkten ska vara enkel att använda, snabbare, mer effektiv och intuitiv. Den kan också vara smartare och ta bort stressen i en situation.

De mindre uppgraderingarna av en produkt kan ta mellan två till fem år. Att ta fram en helt ny kategori av produkt kan ta betydligt längre tid, kanske mellan fem till tio år.

 Integrerad utvecklingsprocess

För att ta fram de första designförslagen använder vi Adobe Illustrator och Photoshop, Rhino 3D, men vi arbetar också mera traditionellt med papper och penna. Färdiga skisser skickas till modellverkstaden som tar fram de första fysiska prototyperna.

Företagets huvudsakliga CAD program är Creo Parametric från PTC (tidigare Pro/e). Creo Parametric används genomgående av alla avdelningar, från designer till forsknings- och utvecklingsavdelningar och produktion. Braun använder nästan alla moduler för att generera modeller och göra beräkningar.

Arbetet med ett CAD-program liknar en kedja. Om man ändrar något, t ex formen, så slår ändringen igenom hela tråden. Designers är en viktig del i denna process fram till dess att produkten är helt färdig. Under hela processen ger vi feedback på valet av material, ytor och färgkombinationer, avslutar Benjamin Wilson.

 Om Braun

Braun är ett dotterbolag till Procter & Gamble. Företaget grundades i Tyskland 1921 och 1967 förvärvades det av amerikanska Gillette Company. Företaget utvecklar och tillverkar små elektriska apparater: bland annat elektriska rakapparater, epilatorer, tandborstar, strykjärn, blandare och kaffebryggare. Tekniska Centret ligger i Kronberg. Braun sysselsätter över 4000 personer och har tillverkningen i Tyskland, Irland och i Kina. Braun har ca 8000 aktiva patent och sedan 1957 har man vunnit över 100 designpriser. Företagets huvudsakliga marknader är Tyskland, Japan, en rad europeiska länder, USA, Ryssland och Turkiet.

Av Franz Smidek