ARRK:s prototypavdelning har återigen samarbetat med det ledande trädgårds- och växtodlingsföretaget Hozelock – den här gången för att hjälpa till med framtagningen av ett nytt och förbättrat Auto Reel-system.

ARRK har levererat till Hozelock under många år och är stolta över att företaget valt att använda ARRK:s expertis och prototyplösningar i sina produktutvecklingsprogram.

Årets Auto Reel-modell innehåller ett flertal designförbättringar, till exempel ett nytt väggfäste för upphängning som gör det enklare att installera och flytta runt systemet, samt nya alternativ för att växla mellan olika slangar och tillbehörsfästen.

Arbetet med den nya modellen började tidigt och Hozelock bad ARRK att ta fram en prototyp av konstruktionen för att se om utseendet motsvarade förväntningarna, och för att man ville kunna utföra olika funktionstester. Prototypen skulle även användas för att ta fram produktbilder och under kundmöten.

I enlighet med kundens krav tillverkades en prototypmodell där en rad olika material och bearbetningsprocesser användes, till exempel CNC-bearbetning, SLS och till viss del SLA. Flera av huvudkomponenterna
i Auto Reel-systemet tillverkades av maskinbearbetat PP-, POM- och ABS-material, exempelvis ytterkåporna, munstycket och slangkomponenterna. Av hållfasthetsskäl användes SLS för att tillverka enhetens väggfästen. En rad efterbehandlingsprocesser användes sedan för att färgmatcha, ytbehandla och slutligen montera komponenterna.

I och med att ARRK har sin verksamhet i Gloucester Technical Centre kunde Hozelock-teamet besöka anläggningen under tillverkningsprocessen för att kontrollera och bedöma utvecklingen tillsammans med projektledningsteamet.

ARRK uppfyllde samtliga av kundens krav och levererade dessutom i tid och inom budget. Rupert Sleightholme och Derek Lawrence i ARRK-teamet är överens: ”Tack vare en kombination av vanliga funktioner och en tillverkningsprocess med flera nivåer och efterbehandlingsalternativ kan vi erbjuda kunden en modell som både fungerar optimalt och ser bra ut. Detta stärker känslan att designen är redo för nästa utvecklingsfas.”